Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Relaties & Seksualiteit gaat uit van de belevingswereld van kinderen. Zo wordt in de onderbouw aandacht besteed aan verschillen tussen jongens en meisjes en aan de vraag hoe een baby in de buik groeit. In de middenbouw gaat het om een eigen lichaamsbeeld, vriendschap, voortplanting en zwangerschap en de bewustwording van eigen en andermans grenzen. Houdt rekening met verschillende culturen en religies, heeft aandacht voor uiteenlopende leefvormen en neemt preventie van seksueel misbruik onder de loep. Met lessen voor elke groep.
371.67 --- 373.3 --- basisonderwijs --- relationele opvoeding --- seksualiteit --- Seksuele en relationele opvoeding --- 478.9 --- Relationele opvoeding --- 613.88 --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding --- Relaties --- Onderwijs --- Kinderen --- Relationele opvoeding; ba.o --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Overige vormingsgebieden --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactics of medicine --- Primary education
Choose an application
Sommige kinderen hebben veel broertjes en zusjes, ooms en tantes, opa's en oma's, neven en nichten. Anderen hebben een kleine familie. Je kunt al een familie zijn met z'n tweetjes. Dit informatieve boek maakt in woord en beeld duidelijk dat er allerlei soorten familiebanden en -gewoontes zijn.
Prentenboeken --- Familie --- JB HOFF --- RSV basisonderwijs --- prentenboeken --- diversiteit --- familie --- relationele opvoeding --- sociaal-emotionele opvoeding --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Didactics of social education --- Primary education
Choose an application
Hoe moet het op school tussen leerlingen, leerkrachten, directieleden? Wie in het spanningsveld tussen autonomie en verbinding staat, kan littekens en kwetsuren oplopen als hij niet het evenwicht vindt tussen 'erbij horen' en 'zichzelf zijn'. Op school kan het riskant of zelfs ongepast lijken om de eigen beleving ter sprake te brengen. Toch is het een belangrijke manier om zelfvertrouwen en een eigen identiteit op te bouwen. Een groep mensen kan pas echt als team functioneren wanneer elk individu ten volle tot zijn recht kan komen. Deze publicatie gaat over de persoonsgerichte benadering in het onderwijs. De uitgangspunten zijn de drie psychologische basisbehoeften die zowel voor de kinderen, de leerkrachten als de directieleden gelden: competentie, autonomie en relationele verbondenheid. Als deze drie basisbehoeften in het gedrang komen, dan ontstaat vaak 'tegengedrag'. Maar neemt de school ze ernstig, dan ontwikkelt zich een goed pedagogisch klimaat waarin iedereen kan groeien. (Bron: covertekst)
basisonderwijs --- diversiteit --- verbondenheid --- leraren-leerling relatie --- autonomie --- individualiserend onderwijs --- Didactics of primary education --- reflectie (psychologie) --- Educational psychology --- intermenselijke relaties --- identiteit --- schoolmanagement --- waardering --- zelfvertrouwen --- 366.4 --- Autonomie --- Competenties --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Persoonlijkheidsleer --- Positieve psychologie --- Schoolmanagement --- Talenten --- Verbondenheid --- Waardering --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Emotionele opvoeding --- Feedback --- Reflectie --- Relatie leraar - leerling --- Zelfbeeld --- Competenties; onderwijs --- Onderwijs; algemeen --- Relationele opvoeding; ba.o. --- 110571.jpg --- Pedagogische psychologie --- Management ; algemeen --- Onderwijsstijlen --- Onderwijspsychologie --- Pedagogisch klimaat --- Relationele opvoeding; ba.o
Choose an application
Agressie bij kinderen is een acuut probleem. Al te vaak wordt agressie gelijkgesteld met vechten of schelden. Er bestaan echter ook subtielere vormen van agressie, die diepe wonden kunnen slaan: roddelen, kinderen uitsluiten of negeren, manipuleren... Deze vorm van agressie wordt in wetenschappelijke literatuur samengevat onder de noemer 'relationele agressie'. Hoe herken je relationele agressie? Waarom is preventie zo belangrijk? Hoe kun je slachtoffers helpen? En hoe kun je daders begeleiden? Wat als relationele agressie uitmondt in echt pestgedrag? De auteurs van dit boek volgden drie jaar lang 600 kinderen uit de basisschool. Dit boek is het resultaat van de inzichten die uit hun onderzoek zijn gegroeid. (Bron: www.lannoo.be)
Pesten. --- agressie --- Educational sciences --- pesten --- conflicten --- gedragsproblemen --- weerbaarheid --- 467 --- Agressie --- Conflicten --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Relationele opvoeding --- Verbale communicatie --- Agressie (geweld, woede) --- Gedragsproblemen --- Pesten --- 415.3 ) Emoties --- kinderen --- 177.8 --- Kinderen --- Relaties --- 103997.jpg --- Agressie ; kinderen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Relaties tussen kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Wat is wijsheid? biedt een kader voor de seksuele ontwikkeling van kinderen en praktische handvatten om die als ouder positief te ondersteunen. Het boek bevat voorbeelden van seksueel getint gedrag van kinderen en reacties van ouders hierop. Het is geschikt voor (aanstaande) ouders en andere opvoeders van jonge kinderen (0-13 jaar).
seksuele opvoeding --- seksuele ontwikkeling --- seksualiteit --- kinderen --- 433.4 --- Seksuele opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Peuters --- Kleuters --- Kinderen --- 613.88 --- Seksuele ontwikkeling --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- seksuele vorming --- RSV basisonderwijs --- relationele opvoeding --- voorlichting --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind
Choose an application
Het (a)sociale talentenspel is een kaartspel bedoeld voor kinderen vanaf de 2e kleuterklas t.e.m. het 2e leerjaar. Het spel sluit aan bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het spel werkt met de acht gedragscategorieën van de methode 'Kinderen en... hun sociale talenten'. Het spel kunnen kinderen klassikaal spelen, in groepjes en individueel. Op elke kaart staat een situatie die herkenbaar is. Verder staan op de kaart vragen voor een (kring)gesprek en een extra verwerkingsvorm, waar de leerkracht mee aan de slag kan met de hele klas.
Didactics of social education --- Didactics of primary education --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- sociale opvoeding --- lager onderwijs --- 471.44 --- basisonderwijs --- didactiek --- educatieve spellen --- kleuteronderwijs --- sociale vaardigheden --- spelmaterialen --- 478.9 --- Relationele opvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale ontwikkeling --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Talenten --- Sociale opvoeding ; onderwijs --- Spelmaterialen --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Games
Choose an application
In Bino en Beer vertelt Bino over de spannende avonturen die hij met Beer heeft beleefd. Samen met zijn pinguïnvrienden heeft hij Beer moeten redden uit een diep ravijn!Dit boekje is gebaseerd op iets wat ik als kind echt heb meegemaakt. In Italië viel de hond van onze buren in een gletsjer! Net als Bino in het boek, ging mijn vader op de grond liggen en hielden wij hem aan zijn enkels vast. Zo hebben wij de hond van de dood gered!?Bino en beer? is één van de twaalf prentenboeken die ik samen met Vera de Backker bedacht heb. Dit deel gaat over dingen uitproberen. En net zoals bij de andere elf delen hebben Jeroen Schipper en Suze van Calsteren er prachtige liedjes bij gemaakt!Read more http://www.marcelvandriel.nl/blog/bino-en-beer/
genre-thema"">
Choose an application
Dit educatief pakket wil begeleiders een kader bieden om met kinderen en jongeren te praten over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De methode werd ontwikkeld door Erika Frans en Thierry Franck, beiden verbonden aan Sensoa, het Vlaams service- en expertisecentrum voor seksuele gezondheid en hiv, en bestaat uit een opbergmap met een handboek, 44 besprekingen met tekeningen van seksuele handelingen, en een cd-rom (met naast de tekeningen onder meer ook hand-outs). In de handleiding vind je de nodige uitleg bij de methode. Na een inleiding volgen hoofdstukken rond de seksuele ontwikkeling, seksueel grensoverschrijdend gedrag, de begeleiderscompetentie, enkele cases en de verschillende werkmethodes. Deel twee biedt een leidraad bij de afzonderlijke tekeningen, die de kinderen in groep kunnen bespreken. De handleiding sluit af met bronverwijzingen, referenties en een normatieve lijst van seksuele handelingen. Ze heeft een consequente lay-out (tweekolommendruk, schreefloze letter) En is verlucht met tal van schema's en kaders met citaten. Seksualiteit speelt een fundamentele rol bij de ontwikkeling van jongeren. Het is belangrijk dat die ontwikkeling op een gebalanceerde manier gebeurt, zodat kinderen en jongeren stapsgewijs en op eigen tempo ervaringen opdoen, vaardigheden ontwikkelen, waarden en normen vormen, emotionele aspecten ontdekken en begrijpen en steun ervaren. Een open dialoog is hierin essentieel en een professionele attitude van begeleiders, zeker wat betreft nieuwe media, is soms hard nodig. Het Vlaggensysteem biedt een antwoord op de vraag hoe men pedagogisch kan omgaan met en reageren op seksueel gedrag van kinderen. Het werd in nauwe samenspraak met het werkveld ontwikkeld en bevat een normatief kader dat gebaseerd is op zes criteria, een vlaggensysteem om nuance aan te brengen in de beoordelingen, een pedagogisch antwoord en een gedocumenteerde normatieve lijst. Een goed uitgedokterde en gemakkelijk inzetbare methode. De methodiek 'Vlaggensysteem' Is in nauwe samenspraak met het werkveld ontwikkeld. Ze is bedoeld om seksualiteit en seksueel gedrag bij kinderen en jongeren bespreekbaar(der) te maken: wat is normaal, betwistbaar of toelaatbaar? Dit educatieve pakket omvat een handleiding die de pedagogische aanpak omkadert, een leidraad bij de reeks tekeningen, een cd-rom met de tekeningen, een normatieve lijst en hand-outs, het geheel opgeborgen in een tas. Verkorte Inhoudsopgave : handleidingDoel (Waarom deze interventie - Sensoa en Movisie? - Seksuele ontwikkeling - Motivatie voor seksueel gedrag - Wanneer seksuele ontwikkeling anders verloopt) - Criteria en kenmerken Vlaggen (Criteria - Kenmerken Vlaggen) - Begeleiderscompetenties en beleid (Reageren op seksueel (grensoverschrijdend) gedrag van kinderen en jongeren - Competenties van begeleiders - Structurele aanpak - Mythes - Counseling en communicatie) - FAQ en cases (FAQ - Cases) - Methodieken en materialen (Materiaal - Methodieken - Hand-out criteria)
Seksuele opvoeding. --- Didactics of medicine --- Ethics of family. Ethics of sexuality --- kinderpsychologie --- Sexology --- Personality development --- seksueel gedrag --- seksuele vorming --- grenzen (psychologie) --- S20100649.JPG --- seksuele opvoeding --- seksualiteit van jongeren --- seksualiteit --- jongeren --- 186.4 Jeugdwerk --- kinderen --- 433.4 --- educatieve spellen --- normen --- spelmaterialen --- spelen --- spelletjes --- Seksualiteit en jongeren / kinderen --- Seksuele opvoeding --- 613.88 --- Grensoverschrijdend gedrag --- Kinderen --- Seksualiteit --- 37.03 --- 392.6 --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale opvoeding --- Contains audio-visual material --- Games --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Gedrag --- Seksuele en relationele opvoeding --- Seksueel overschrijdend gedrag --- Youth --- Sexual behavior --- Child psychology --- Education --- Philosophy --- Relationele en seksuele vorming --- Seksueel grensoverschrijdend gedrag --- Educational sciences --- opvoeding
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|